Path arrow Oppdag samlingene Path arrow Fotografer Path arrow Bolette Berg og Marie Høeg

Bolette Berg og Marie Høeg

I 1895 etablerte Marie Høeg (1866-1949) og Bolette Berg (1872-1944) fotostudioet Berg & Høeg i Horten.

Berg & Høeg, Marie Høeg og Bolette Berg (ant.) i båten, ca. 1895-1903. Preus museums samling

De tok portretter og prospekter av Horten og omegn og levde av salget. Horten var marinebase med hovedverft for Den norske marine og hadde stor gjennomtrekk av mennesker som hadde behov for bilder til fest og erindring. Kanskje er det slik at de to fotografene nettopp gjennom portrettfotograferingen forstod hvor viktig det er å iscenesette seg selv og i hvor stor grad det bidrar til hvordan vi blir oppfattet?

I museets samling er det 440 glassnegativer etter Berg & Høeg. Blant eskene fant man på 1980-tallet noen det sto”privat” på. Det er ikke uvanlig at fotografer også har private fotografier i sitt arkiv. Men dette er ikke vanlige minnebilder. Disse bildene forteller oss at de to fotografene og spesielt Marie Høeg testet ut ulike kjønnsroller.

Vi vet at Høeg var den utadvendte og den som startet foreninger som Den selskabelige Diskusjonsforening, Horten Ledd av Landskvinnestemmerettforeningen, Horten Kvinneråd tilknyttet Norske Kvinners Nasjonalråd og Horten Tuberkuloseforening. Bolette Berg var mindre synlig i offentligheten. Det må imidlertid ha vært henne som sto bak kamera i mange av disse fotografiene, som også har fått internasjonal oppmerksomhet.

Vi finner flere slike grensesprengende fotografiske prosjekter i Europa og Amerika rundt 1900. De korresponderer med kvinners kamp for fulle borgerrettigheter og for retten til å definere sin egen identitet. Derfor er disse fotografiene en del av en internasjonal historie som har betydning og gjenkjennelse for alle kvinner – også i dag.

Bla i samlingen på Flickr:

100-Year-Old Private Photos Show Two Cool Women Playing With Gender Roles

Les artikkelen fra Bored Panda

Kilder:

Store norske leksikon

Artikkel av Sølvi Bennett Moen

Berg & Høeg, Marie Høeg i selskinnspels. ca. 1895-1903. Sølvgelatin på barytt. NMFF.000418-13

Berg & Høeg, Marie Høeg sett forfra, i vidt strikket undertøy (Macco). ca. 1895-1903. Sølvgelatin på barytt.
NMFF.000418-2